11 Aralık 2011 Pazar

PuFFiN İnceliyor... .Katsayı Meselesi




Meslek liseleri ve
Baş Belası Katsayı Meselesi
Katsayı meselesini meslek liseleriyle birlikte ayrıntılı olarak ele alacağım çünkü başkahramanımız onlar ama diğer öğrenci profilini unutmayacağım…
Konuyla ilgili ne osym.gov.tr de ne de yok.gov.tr bir açıklama bulamadım, binlerce öğrenciyi ilgilendiren bu kadar önemli bir konuda. Haber sitelerinde iki farklı bilgi bulunuyor ; ‘sıfır katsayı olacağı’ ve ‘ek puan uygulamasının devam edeceği’ şeklinde. İki durumu birlikte ele alalım.
Nedir bu meslek lisesi meselesi?
Türkiye’nin en büyük sorunlarından biri eğitim sistemi ve bu eğitim sisteminde bir türlü hak ettiği yeri bulamayan meslek liseleri… Öncelikle meslek liselerine ön yargılı yaklaşmadan bir tanıyalım…
Meslek lisesi: ATL, AM ,EML gibi türleri vardır meslek lisesi ailesinin.
ATL(Anadolu Teknik Lise) : İlk sene haftada 10 saat İngilizce görülür, diğer senelerde İngilizce eğitimi devam eder. Matematik, Fizik, Kimya dersleri düz Anadolu liselerinde olduğu gibi görülür.(Evet, evet Matematik 2,Fizik 2,Kimya 2-ikinci bölüm- konularının tamamını görüyorlar .)Haftada 40-45 saat ders görürler. Lise 2 de başlayan atölye dersleri lise son sınıfa kadar devam eder.
AML(Anadolu Meslek Lisesi):İngilizce eğitimi görülür ancak ders saati daha azdır. Lise sonda 2 gün okul 3 gün staj şeklinde eğitimlerine devam ederler.
EML(ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ): İlk iki sene kültür dersleri görülür. İkinci bölüm dersleri kesinlikle görülmez. Lise 3 ten itibaren 2 gün okul 3 gün staj şeklinde devam edilir.
Bu bilgileri aldıktan sonra; ilk aldığım haber ‘sıfır katsayı ‘ olacağı yönündeydi. Bu durum beni hayli sinirlendirdi. Tüm liselerin eşit şartlarda değerlendirileceği, ancak böyle adalet sağlanacağı söylemleri üzerinde duruluyordu. Nasıl yani alınan mesleki eğitimin bir değeri yok mu akademik anlamda?
Bu tip durumlarda herkese aynı hakkı tanımak (aynı kefeye koymak) eşitsizlik yaratır. Herkesi kendi şartlarıyla değerlendirmek gerekir. Nasıl ki Tübitak Olimpiyatları ‘nda başarılı olmuş öğrencilere ayrıcalık tanınır ek puan gelirse başarılı olduğu alanla ilgili, mesleki eğitim almış bu derslerde başarı elde etmiş öğrencilere de gelmelidir. Ek puan haktır. Ama bu zamana kadar yapılan ne? Alanla ilgili sadece öğretmenliklere ek puan geliyordu, mesleki eğitim almış kişi sadece öğretmen olabilir deniliyordu. Düşünün lisede yazılımla ilgili eğitim almışsınız, ama mühendis olamıyorsunuz. Son sistemle katsayı farkı aza indiğinden dolayı bir kapı açıldı. Daha sonra Teknoloji Fakülteleri açıldı. Yazılım eğitimi almışsınız , sayısal dersler görmüşsünüz sizde sayısalcısınız ama Mühendislik Fakültesi’ne girişte 15 puan kırılıyor.(15 puan az gibi görünse de en az 2000 kişi fark ediyor). Teknoloji Fakültesi’ne girişte ise kırılmıyor. Teknoloji Fakültesi’nin fark ; daha uygulama ağırlıklı olacakmış. Zaten uygulama yapamayan mühendis olamaz… (Bu fakültelerin farkı hala ortaya konmadı, merakla bekliyoruz).Ayrıca bu seneki sınavda danıştayın sınava 50 gün kala YGS den Teknoloji Fakültesi’ne öğrenci alımını iptal ettiği ve birçok öğrenciyi mağdur ettiği unutulmamalıdır. Unutmadan Teknoloji Fakütesi’nde zorunlu intibak var Mat-2 ve Fen-2 derslerinin görüldüğü.(meslek lisesiysen intibak almak zorundasın bu dersleri alıp almadığın fark etmiyor.)
Meslek lisesinin amacı nedir, ne olmalıdır?
Mesleki lisesi sanayinin iş dünyasının
nitelikli eleman ihtiyacını karşılayan,
akademik anlamda başarılı olan
öğrencilerin bir meslek doğrultusunda
çekirdekten yetiştiği
ve donatıldığı bir eğitim kurumu olmalıdır tam anlamıyla.
Öğrenci yetenekli olduğu eğitim programında kendini geliştirmeli, ancak başka bir meslek dalına kaymak isterse puan kırılması gibi zorluklarla karşılaşmamalı.
Meslek liselerinin amacına ulaşılabilmesi için ortaokul ve lise döneminde mesleki bilinçlendirme şart!
Meslek liseleri ile ancak sanayide teknolojide geliştirme gösterebiliriz,bu liselerden yetişen gençlerle…
Nedir bu katsayı meselesi?
Herkes katsayıyı imam hatiplilerin önünü kapatmak için çıkarıldığını söyler. Şimdi tüm siyasal ve politik yargılardan uzaklaşarak bakalım olaya. İmam hatibin amacı nedir? Hoca yetiştirmek, ülkenin eğitimli bilinçli hocaya da ihtiyacı var sonuçta, tıpkı meslek lisesinde olduğu gibi burada da farklı meslek gruplarına kayılabilir. Sorun şu ki bu meslek liselerinin ihtiyaç doğrultusunda açılmalıdır, sayı ihtiyaca göre belirlenmeli. Öğrenciler sırf Anadolu lisesinde okuyamadıkları için meslek programlarına dahil olmak zorunda olmamalı, düzenleme buna göre yapılmalıdır. Öğrenci meslek lisesini seçerken bu dalda eğitim alacağım diye seçmeli nasıl olsa değiştiririm bölümümü diyerek değil(ama değiştirme imkanının olduğunu unutmadan).
Katsayı gerekli midir?
Gereklidir çünkü alınan farklı alandaki eğitimler, başarılar akademik anlamda ancak böyle mükafatlandırılır.
Haber sitelerinde yazıldığı gibi özellikle ‘meslek liseleri’ nin istediği oldu mu? Sevinmeli miyiz?
Okuduğum birçok haberde ‘tüm adaylar için 0.12’ ifadesi yer alıyordu. Bu demek ki herkes aynı kefeye koyulacak. Öğretmenliklere ek puan gelmeyecek sadece alan dışı tercihte puan kırılmayacak, meslek liselinin sevineceği tek noktada mühendislik fakültesine girişte puanı kırılmayacak. Böyle bir şey kabul edilemez. Eğer uygulama böyle ise kaldırılan ‘katsayı’ değil ‘ek puan’ dır. Ancak ek puan ile birlikte bu uygulanırsa nihai beklenen karar çıkmış oluyor. Ek puan uygulamasına devam edilecekse ne şekilde devam edilecek? Yine sadece öğretmenlik kontenjanlarına mı dalla ilgili mühendislik programlarına da uygulanacak mı? Olaya mantıklı yaklaşıldığında alınan eğitim mühendislik bölümlerini de ilgilendirdiğinden bu bölümlerde de ek puan uygulanmalı.
En başta söylediğim gibi farklı olanı ödüllendirmemek, herkesi aynı kıstaslarla değerlendirmek adalet değildir.
Başka kimleri olumsuz etkiler?
Anadolu isminin geçtiği birçok sayısal bölümdeki öğrenci sözel dersler alıyor. Zaten sayısalları iyi… Bu durumda TM ve TS alanındaki öğrenciler sayısal öğrencileri ile de yarışmak zorunda kalabilir. Bir sayısalcının daha fazla alternatifi olduğundan adaletsizlik yaratabilir.
Eğitimde adaletin önünde en büyük engel olan katsayı beklenilen şekilde değiştiyse gerçekten bir şeyler değişmeye başlamış demektir. Eğitim sisteminde yama yapmak sadece daha büyük problemlere yol açıyor, yetkililer bunun farkına varmalı…
Son olarak ; ”Bir ülkenin ilerlemesi ancak eğitimle mümkündür, fakat bilinçli eğitimle!”

Hiç yorum yok: